Nejkrásnější dárek

Dnešní recenzi bych ráda věnovala knize Nejkrásnější dárek, kterou v loňském roce vydalo nakladatelství Yoli. Jedná se o sbírku 12 povídek s vánoční tématikou od 12 českých autorů.

Tahle knížka je pro mě obrovské překvapení. Před Vánocemi jsem si připravila pár knížek s vánoční tématikou a většinou jsem byla zklamaná, od této knížky jsem po přečtení komentářů na databázi knih nic moc neočekávala, a o to více jsem byla překvapená, jak mě tahle knížka dostala. Jasně ne všechny příběhy jsou veselé, bezstarostné, ale vždyť ne každý tráví Vánoce s nadšením a navíc v každém příběhu podle mého názoru bylo něco pozitivního. 

Pojďme se podívat na jednotlivé povídky. 

North Finchley - Anna Musilová

Podle mého názoru se jedná o nejslabší povídku celé sbírky. Bohužel mě fakt nebavila. Příběh byl nevýrazný a ani styl psaní mě úplně neoslovil. 

"Instagram byl – je – obraz světa, kterej si všichni přejeme žít, ale nežijeme. Je to ideál, kterej chceme, aby lidi kolem nás viděli, ale víme, že jsou to kecy."

Okamžik v čase - Jolana Hanáková

Recenzi píšu až s odstupem a zjistila jsem, že tuhle povídku si téměř nepamatuji. Vůbec mi neutkvěla v paměti, Takže mě evidentně nijak moc nezaujala.

"Kouzlo není něco, co se stane, když proneseš ta správná slova. Kouzlo je v tom, co dokážeš vnímat srdcem."

Zub času - Magdalena Mintová

Takový typický romantický příběh, kdy se holka zamiluje do ženáče a nevidí kamaráda vedle sebe. Je to klišé? Jasně, že je, ale do sbírky povídek se mi tato povídka vyloženě hodila. Je fajn, když se objeví i nějaký feel good příběh. U kterého si odpočinete od silných emocí.

"Tak moc bych jí chtěla říct pravdu, svěřit se s tím, jak jsem teď nesmyslně šťastná a zamilovaná, třeba si i trochu postěžovat, ale vůbec si nenalhávám, že by to mohla pochopit. Jak asi, když to nechápu ani já sama?"

Zelená slunce - Sam Xabyssus

Jedna z nejlepších povídek celé knížky. Styl psaní je velmi působivý, téma opravdu silné. Povídka na mě působila velmi autentičně. Příběh mě opravdu pohltil a povídka mě dojala. A i s odstupem mi nejde z hlavy.

"Nikdy jsem nechtěl víc, než trávit čas v přítomnosti člověka, který mě měl za člověka."

Bezpečné místo - Kateřina Šardická

Tohle byla podle mě nejsilnější povídka celé knížky. Atmosféra celého příběhu byla hodně mrazivá až depresivní a uvěřitelná. Celou dobu jsem měla pocit, že tam s holčičkami sem. Vybudování atmosféry jde autorce skvěle. Přestože měly obě dívky hodně těžký osud, dokázaly si den užít a najít na něm něco dobrého, což bylo parádní. Uff, tenhle příběh jen tak z hlavy nedostanu. 

"Teď byla důležitá jen tahle chvíle, moment zamrzlý v čase."

Od mámy z lásky - Aleš Novotný

Tohle byla taková klasika, sice je příběh klišé a po emocionální stránce hodně tlačí na pilu, ale celkem se mi líbila a odlehčovala atmosféru sbírky.

"Prostě přijdou špatné dny. A ty budeš dělat chyby. Spoustu chyb. Ale to nevadí, protože není žádný lepší způsob, jak se poučit a dospět. S každou další chybou budeš moudřejší a zkušenější."

Vánoční zločin - Theo Addair 

Na tuhle povídku jsem se hrozně těšila, Kita a Daniho jsem si zamilovala a byla jsem nadšená, že se k nim opět podívám. Jenže bohužel jsem byla trošku zklamaná a povídka mi přišla jako jedna z nejslabších. 

"Kéž by se u nich balíček nikdy neocitl! Ale to přece ne, okřikl se v duchu. Tím by se to nespravilo, jen by o ničem nevěděli."

Bratrské pouto - Martina Mátlová

Příběh o 3 sourozencích, především tedy o Markovi a Adamovi, byl jedním z nejlepších příběhů v knížce. Z příběhu prýštilo tolik emoci. A přesto to bylo podáno s citem a přiměřeně tématu. Rozhodně doporučuji, povídka se mi moc líbila. 

"Věděl jsem, že vám musím věřit a nechat vám svobodu a vlastní zodpovědnost. Nebylo to vždycky snadné a často jsme tu s mámou trnuli hrůzou."

Zbabělci - Alžběta Bílková

Tahle povídka se mi moc líbila, byla skvěle napsaná a působila opravdu věrohodně - ze života, úplně jsem se dokázala vžít do celé situace. Navíc se mi líbil styl psaní. A poselství příběhu bylo také velmi silné.

"Jak se může dítě, které z devadesáti procent neví, kým vlastně chce v životě být a co chce dělat, snažit napravit život vlastního rodiče."

Maršmeloun pro Ráchel - Veronika Burgerová

U téhle povídky jsem měla trochu problém s množstvím postav, přece jen se jedná o poměrně krátký příběh, postavy si nestihnete hned zafixovat a občas jsem si musela některé pasáže přečíst znovu, abych se chytala. Myslím, že je to trochu škoda, protože příběh měl skvelou myšlenku. 

"Někdy si rodiče neuvědomují, že svým dětem ubližují, i když to myslí dobře."

Nejdelší noc v roce - Radek Blažek

Tenhle příběh v sobě měl asi nejvíc z Vánoc - kapry, trhy, koledy ... Příběh byl ze všeho nejvíc úsměvný, neměl žádné velké emoce, žadné velké poselství, ale bylo mi u něj hezky. A rozhodně naladí na Vánoce. 

"Chápu, že máš svoje zásady a to je hrozně super. Ale není škoda kvůli nim vyškrtnout ze svýho života lidi, se kterejma by sis třeba rozuměla ve všem až na tu jednu věc?"

Polička vyřazených knih - Klára Nováková

Moc pěkné zakončení celé sbírky. Přestože povídka na začítku působila hořce, konec byl vyloženě sladký. K vánočnímu tématu se rozhodně hodila.

"Neznámý dopisovatel mi znovu ukázal, v čem spočívá podstata Vánoc. Co jsem na nich tak milovala. A že když tady máma není, musím Vánoce do naší rodiny přinést zase já."

Celou sbírku mohu jen doporučit.

Moje hodnocení:
10/10




Komentáře