Muffin a čaj, Koláčky a spiklenci

Dnes pro Vás mám recenzi dvou knížek od Theo Addair - Muffin a čaj a Koláčky a spiklence, které vydalo nakladatelství Yoli v letech 2018 a 2019. 

Knížky vyprávějí příběh Daniho a Kita, kteří chodí na gymnázium, a přestože je každý jiný brzy si vpadnou do života. Jejich příběh ale není vůbec jednoduchý.

„Je snadné vyjádřit své myšlenky mnoha slovy, rozepsat se v dlouhých květnatých větách. Mnohem těžší je udělat totéž na omezeném prostoru, a přesto srozumitelně.“ - Dani

Zamilovala jsem se! Tohle jsou jedny z nejlepších knížek, jaké jsem kdy četla! Opravdu mě dostaly. Nejsem si jistá, jestli mohu hodnotit odděleně Muffin a čaj a Koláčky a spiklenci, protože obě knížky jsme přečetla v průběhu jednoho dne. Prostě jsem musela vědět, jak to bude a nedokázala jsem se odtrhnout a jít spát. Až tak moc mě příběh Daniho a Kita chytil.

„Přece nebudeme bez sebe jenom proto, že se bojíme, že bychom mohli, no. Být bez sebe.“ - Kit

Předně musím vyzdvihnout to, že příběh je opravdu věrohodný a nemám problém věřit, že přesně takhle by se vše mohlo stát, nepůsobilo to na mě nijak přehnaně, a to se zcela upřímně nestává moc často.

„Slyšíme slova, ale většinu času doopravdy neposloucháme. Někdy si už předem uděláš názor na to, co ti chce ten druhý říct, takže ho ani nechceš vyslechnout. Nebo ho sice necháš mluvit, ale slyšíš jeho slova přes filtr té svojí představy a ona pak lezou z druhé strany ven úplně překroucená a zkomolená. Každý by měl slyšet to, co druhý říká, přesně tak, jak to říká.“ - Kit

V Muffinu a čaji se mi hrozně moc líbil Kitův přístup. Ten kluk byl skvělý, líbilo se mi, jak si z ničeho nedělal těžkou hlavu, k věcem přistupoval optimisticky, ale o všem přemýšlel a Danielovy stavy bral naprosto vážně a nic nezlehčoval. S Danim už to bylo trochu těžší, ale zase bylo to naprosto pochopitelné, po tom čím si prošel, kdo by se mu divil?

„Tak moc chceš s každým vycházet, až ztrácíš sám sebe.“ - Dani

Zamilovala jsem si dialogy mezi Danim a Kitem, které měli spád, vyzařovalo z nich pochopení, láska, romantika a naprostá upřímnost a často měly hlubokou myšlenku. Na vztahu Daniela a Cristiana jsem obdivovala, jak upřímně spolu dokážou mluvit a nehledají žádné výmluvy a vlastně ani nepřemýšleli nad tím, co by ten druhý chtěl slyšet. A to bylo příjmně osvěžující.

✎ „Život je plný záhad. Jedny jsou drobné jako zrnka písku, jiné mají rozměry tak obrovské, že je ve své malosti ani nevidíme. Občas samy odhalí svá tajemství, jindy se brání zuby nehty, než se nechají rozlousknout, a někdy zůstanou záhadami navždy.“ - Kit

A i když to ve škole neměli úplně jednoduché, Kit si dokázal poradit, opět ne zcela typicky, ale o to líp.

„Když chceš získat něco, cos nikdy neměl, prolétlo mu hlavou, musíš udělat něco, cos ještě nikdy neudělal.“ - Kit

Příběh Daniho a Kita v knize Koláčky a spiklenci plynule navazuje na předchozí díl a poté, co si užijeme úvodní pohodu, kterou jsem si užila spolu s hlavní hrdiny, se už zase dostaneme do tvrdé reality. Ta mi hodně pomohla pochopit Daniho chování a líbilo se mi, jak to jeho postavu dokreslilo. V prvním díle se mi zdálo, že by si Dani potřeboval půjčit Kitovu sílu, ale v tomhle díle ukázal, co vše se v něm skrývá, protože prát se s tím, s čím se poprat musel, to už chce odvahu zabojovat.

„Máš pravdu, ale některé věci jsou v určitý moment důležitější než jiné. I kdyby jen pro toho, kdo o nich má mluvit. A to je to, co je dělá těžkými na vyslovení.“ - Dani

Bylo super sledovat i přátele kluků. Když už si se situací nedokázali pomoct sami, jak je podrželi a co všechno pro ně udělali. Je vidět, že okolo sebe měli pěknou podpůrnou skupinu.

„Pravdu si vytváříme jen podle svého pozorování a nemůžeme ji hodnotit jinak než skrze ně. Je subjektivní ze samotné své podstaty.“ Dani

Upřímně doufám, že se s Kitem a Danim potkáme ještě v nějaké další knížce, protože se mi od nich vůbec nechce. Tahle série se stane mou srdcovkou, ke které se budu moc ráda vracet!

Moje hodnocení:
10/10
A ještě pár citátů navíc:
„To, že se na něčem shodne spousta lidí, z toho pravdu neudělá.“ - Dani 

„Každý něco považuje za pravdu a samozřejmě to vidí subjektivně, jinak to ani nejde. To samo o sobě nepopírá možnost, že některé věci jsou pravda bez ohledu na to, jestli je vůbec někdo hodnotí.“ - Kit 

„Proč musí člověk chtít vždycky zrovna to, co nemůže mít? Začíná to, když nám jsou tři a chceme večeřet zmrzlinu, a od té doby se to jenom zhoršuje.“ - Kit 

„Někdy jsou lepší děsivé důsledky, než když je všechno zatuchlé, stojaté a čím dál stejnější. Myslíš si, že jsi v bezpečí, ale ve skutečnosti nežiješ. Občas je potřeba vyvětrat, pročistit vzduch.“ - Kit

„Někdy je jedno, že věci nejsou skutečné; záleží jen na tom, jestli je člověk jako skutečné vnímá.“ - Dani

„Noc přivolává naše strachy, paprsky slunce je plaší.“ - Dani 

„Je lepší něco vědět než to nevědět. I kdyby šlo o špatné zprávy. Jakmile už jednou existují, zavírat před nimi oči přece nepomůže.“ - Kit 

„Loučení není věc vzdálenosti; loučení je věc mysli.“

Komentáře