Hračkář

Knížku Hračkář od Andrewa Maynea vydalo v roce 2019  nakladatelství Kalibr jako druhý díl série Naturalista. Knížku jsem poslouchala jako audioknihu, kterou načetl Zdeněk Velen. A musím říct, že načtena byla velmi dobře.

Děj knihy plynule navazuje na první díl Šelmu (recenze zde). Profesor Theo Cray se rozhodl nevrátit na univerzitu a začít novou kariéru. Postupně je Theo trochu nedobrovolně vtažen na dalšího vlastního vyšetřování, tentokrát pohřešovaných chlapců v Los Angeles.

Hračkář sice poměrně plynule navazuje na první díl série, ovšem osobně bych uvítala, kdyby bylo podrobněji rozvedeno, co se s Theem po konci prvního dílu dělo. Autor nám vše předkládá pouze v hodně zjednodušené formě a mám více otázek, než se mi dostalo odpovědí.

„Když objevíte novou pravdu, získáte také nový způsob, jak se na věci dívat, který může změnit vaši perspektivu.“ - Theo

Thea jsem si už v prvním díle oblíbila a tato kniha mou náklonost k němu jen prohlubuje. Jeho komentáře jsou mnohokrát opravdu trefné. Charakterově mi je blízký. A stejně jako v prvním díle se mi líbí, že to není detektiv v pravém slova smyslu.

„Až se příště pustíte do politické debaty, zamyslete se na chvilku nad tím, jaké množství důkazů by vás přimělo změnit názor. Pokud odpověď zní žádné, pak si uvědomte, že ve skutečnosti vedete náboženskou diskusi, v níž se jeden fanatik dohaduje s druhým.“ - Theo

Knížka byla napínavá a opět proložena vědou, ale v přijatelné formě, kde vše bylo pěkně popsáno a čtenář nemusel tápat.

„Všichni si myslíme, že ji dokážeme zamaskovat, ale je pravděpodobné, že čím víc věříte, že jste v tom dobří, tím jste ve skutečnosti horší.“ - Theo

Tentokrát jsem nebyla úplně nadšená z konce knihy. A z toho, jak se Theo ke všemu postavil, víc Vám prozrazovat nebudu, ale mě to úplně nesedělo.

„Jenže jak člověk může poměřovat to, co ví, vůči tomu, co neví? To není možné. Všechno záleží na tom, jaké statistice se rozhodnete věřit.“ - Theo

Na závěr musím říct, že se mi první díl líbil o maličko víc, než Hračkář. I přesto je to ale nadprůměrná detektivka.

Moje hodnocení
8/10 

A na úplný konec pro Vás mám opět pár citátků navíc, jen pozor na možné SPOILERY:

„Mojí specializací vždycky bylo, že jsem se díval na to, co ostatní přehlíželi, a hledal tam něco zajímavého.“

„Nejsem vyšetřovatel s pravomocemi bezpečnostních složek ani forenzní patolog, nemám dokonce ani schopnost poznat, kdy mi někdo lže přímo do očí. Jsem však poněkud svérázný vědec, který má k dispozici zvláštní sadu nástrojů. A jedním z nich je schopnost použít biologické zbraně.“

„Neurovědci tvrdí, že dokážou předvídat čin, pro jaký se naše mysl rozhodla, ještě předtím, než našemu vědomí vůbec dojde, co se chystáme udělat. Tvrdí, že funkcí vědomí není dělat rozhodnutí, nýbrž je zpětně racionalizovat. Je to způsob, jak si náš mozek vysvětluje, proč jsme něco udělali – takové oddělení vztahů s veřejností, které z našeho id dělá racionálního činitele, a ne nějakou plazí opičku jednající ze strachu.“

„Nikdy nevěřte ničemu, co se objeví v médiích během prvních čtyřiadvaceti hodin.“

„Vědoucně na sebe kývneme a oba si uvědomujeme, že tohle od bolesti nepomůže, protože zabít nestvůru nikdy nepomůže. Je to prostě něco, co musíte udělat, jakmile poznáte, co jsou zač.“

Komentáře